sunnuntai 21. kesäkuuta 2026

Juhannusmökkeily

 Pepsi ja Max: 

Juhannukseksi meidät kaapattiin autoon ja matkustettiin Savoon mökille. Vaikka matkat ovat tylsiä, niin kyllä mökkeily on vaan kesällä ihan parasta. 

Mökillä tyhjennettiin ensimmäiseksi vesiämpärit, jotka emäntä kiireen vilkkaan oli käskystämme käynyt rannassa täyttämässä. Kun juomat oli juotu, oli aika keskittyä muuhunkin. 
Emännällä oli kukkapenkki parhaimmassa kukassa. Osa iiriksistä oli kaatunut vesisateessa ja niistä emäntä teki huvimajaan kukkakimpun. 
Kun pitkä ruoho oli leikattu, päästiin mekin tutkimaan pihaa. 
Tosin vuorollaan. Eli toisen piti aina malttaa odottaa sisällä tai parvekkeella.
Pepsi: Ei, en hypännyt järveen vaan kivelle. Alla taas ihailen maisemia. 
Tähyilin minä kyllä maisemien lisäksi salakoita. Jos katsot kuvaa tarkasti, näet tuhansia salakoita kutemassa rannassa. Minäkin nousin turvaan etteivät kimppuun käy. En käynyt nappaamassa saalista, kuten lokit ja korpit tekivät.
Rannassa käynti on kivaa, mutta sen jälkeen on aina urakka kun pitää nousta ylös mökille. Voitin emännän kirkkaasti joka kerta ylösnousussa.
Max nautti enemmän mökin lähistöllä ulkoilusta. 
Max: Mutta kyllä minäkin rannassa kävin. Tässä kuva todisteeksi. 
Sinne jäivät kukat kukkimaan mökille. Kotiin oli palattava, sillä emännällä ei ole vielä loma. 

Miten teidän juhannus meni?

- Pepsi ja Max

torstai 18. kesäkuuta 2026

Arkikuva jugurttivaras

 Kun emäntä jättää maitolasin, jäätelökulhon tai jugurttikipponsa vahtimatta voi käydä näin:

Se saa pitää, joka löytää! - Pepsi


sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Meidän syreeneitä ei viedä

 Pepsi ja Max:

Meillä on aivan ihania syreenipensaita. Olemme saattaneet siitä joskus aiemminkin mainita :D

Kasvamme niissä lähes kiinni, koska ne ovat niin ihania. Mutta kuulimme yksi päivä jotain eriskummallista. Emäntä mietti ääneen, pitäisikö syreenipuskia vähentää!
Pepsi alkoi siinä samassa kynsimään pensaita; tätä ei ainakaan viedä eikä tätä!
Max taas tarttui oksaan kiinni (huom tassu) ja katsoi emäntään sellaisella katseella että tuon höpöajatuksen saa sitten unohtaa samointein. 

torstai 11. kesäkuuta 2026

Syysvilja kasvaa

 Pepsi ja Max:

Muistatteko vielä, kun syksyllä täällä kerroimme että meidän pellolle laitettiin syysvilja. 
Toukokuun alussa se alkoi kasvamaan. Näissä toukokuun alussa otetuissa kuvissa se on aika samassa vauhdissa kuin meidän pihan ruohotupsut. 
Mutta sitten se veti ohi meidän ruohosta. Tosin emäntä alkoi samalla hillitsemään meidän pihan kasvua. Nämä kuvat on otettu 24.5.
Vilja kasvaa aivan silmissä. 
Viimeinen kuva on otettu 10.6. ja jos tarkasti katsot niin viljatähkät ovat jo valmiina. Nyt odotetaan koska pelto muuttuu keltaiseksi. 

- Pepsi ja Max

sunnuntai 7. kesäkuuta 2026

Polttopuita lisää

 Pepsi:

Ensi vuodeksi ei ole mielestäni tarpeeksi kuivia polttopuita. Emäntä onkin tehnyt niitä jo tovin. Nyt nimittäin puuta on, sillä Hannes-myrskyn kaatamaa puuta löytyy, kun jaksaa kysellä ja pilkkoa puuta. Olemme emäntää yllyttäneet tekemään nyt kunnolla, sillä ensi talvena emme aio palella!

Pepsi: Kyllä, polttopuut ovat tässä hyvin kuivumassa. 
Täällä myös näyttää hyvältä männyltä. 
Mutta lisää vaan! Polttopuuta ei voi olla koskaan liikaa vai mitä?

- Pepsi